PELAWAT

Ahad, 29 November 2015

Jalan-Jalan Di Abu Dhabi (1.2)

JELAJAH 2

Abu Dhabi , UAE

10 Mac 2007

Sambungan dari  Jelajah 1........

Assalamualaikum, bertemu kembali di Jelajah 2 (sambungan dari jelajah 1) dan terimakasih di atas kesudian mengikuti penjelajahan saya. Ada banyak lagi cerita menarik yang hendak saya kongsikan bersama anda. Di akhiran penjelajahan saya ini pasti anda akan mendapat sedikit gambaran tentang UAE, negara islam yang kaya dengan minyak ini yang secara perlahan bertukar menjadi sebuah negara moden yang berkarisma serta cepat membangun terutama pembangunan hartanah. Ianya menjadi contoh kepada dunia Islam terutama Malaysia. Ini merupakan langkah yang bijak oleh kerajaan UAE bagi menjana pendapatan di dalam bidang hartanah yang menjana pendapatan berbillion dollar.

Disambungkan cerita (ewah macam cerpin lak).....setelah menunggu sekian lama di Dubai Internasional Airport akhirnya kami menerima panggilan talipon dari rakan karib di Abu Dhabi dan kami terus menaiki teksi ke Abu Dhabi. Kami tidak dapat merakamkan apa-apa semasa ke Abu Dhabi disebabkan tertidur kepenatan....tau-tau dah kesampaian. Namun demikian kami masih berpeluang merakamkan perjalanan dari Abu Dhabi ke Dubai Internasional Airport untuk pulang ke Malaysia pada 11.3.2007.......insyallah akan kami paparkan di Jelajah 3 nanti.

Sampai di ABU DHABI MALL

Akhirnya kami sampai juga di Abu Dhabi dan disambut rakan karib yang sedia menunggu kami di Abu Dhabi Mall dan kami disajikan Pizza panas yang sungguh enak oleh sahabat...LAr. Ramzaa....terimakasih...belanja kami bro....lega rasanya.

Gambar : sedang menikmati hidangan Pizza di Abu Dhabi Mall bersama Ar. Khir (kiri depan), LAr Ramzaa Idris.(tengah) dan penulis (kanan).

Selesai menikmati hidangan Pizza, dalam kepenatan kami terus ke apartment rakan karib berhampiran Abu Dhabi Mall (5 minit berjalan kaki) Setibanya di sana kami terus berehat sambil menonton tv yang kebanyakkannya cerita dan lagu Arab. Bagaikan berada di suatu dunia baru.....walaupun tak faham maksud....tetap meremang bulu roma sebab kita boleh mengaji Al Quran maka sedikit sebanyak meninggalkan kesan...syukur... Selepas Sembahyang Isya'k kami terus melelapkan mata.

Di pagi yang mengasikkan....'Sabah Ul Khir' (bahasa arab)
...bermaksud..Selamat Pagi.

Pada keesukkan harinya kami berjalan-jalan di sekitar tempat kami menginap iaitu di tengah-tengah Bandar Abu Dhabi.

Pemandangan waktu pagi (6.45) dari
                                    tingkat 17 apartment kami menginap.

Penulis di hadapan Salon di bawah apartment

Saya dan Ar. Khir sempat bergambar di hadapan
                                          deretan bangunan di bandar Abu Dhabi

Pemandangan kawasan lapang di antara bangunan

Pokok Kurma dijadikan hiasan Lanskap Lembut

Buah Kurma yang masih muda

Pemandangan dan senario yang kami rakamkan di sekitar Bandar Abu Dhabi. Kedudukkan apartment kediaman kami berada di tengah-tengah bandar Abu Dhabi. Saya bersama-sama Ar.Khir hampir sesat disebabkan bandar ini menggunakan Sistem Grid (Planning) seperti di Amerika Syarikat (USA). Bangunan di sekitarnya dibina pada tahun 70an.

ABU DHABI MALL

Pemandangan Abu Dhabi Mall waktu malam

Boleh dikatakan puas jugak kami merayau-rayau di sekitar Bandar Abu Dhabi yang telah dibangunkan di tahun 70an. Rekabentuk bangunannya jauh berbeza dengan bangunan di Dubai yang di bangunkan di Tahun Millinium.

ABU DHABI TEXI STAND

Pemandangan Dari Luar

Ruang Menunggu berhawa dingin

Rekabentuk Dan Warna Hijau menceriakan
Abu Dhabi Texi Stand

Hanya menggunakan bumbung 'concrete louvres' di tempat menunggu teksi
disebabkan cuaca yang terlalu panas (48d.c.) dan tiada hujan.
Di musim sejuk pula suhu serendah 16d.c.

MARINA MALL, ABU DHABI

LAr. Ramzaa Idris sedang mengelamun.....teringat
kampung agaknya.

Di hadapan Marina Mall, Abu Dhabi

Kami juga sempat berkunjung ke Marina Mall. Kami ke sana menggunakan Bas tanpa bayaran seperti yang telah dipraktikkan di KL dan Shah Alam (2015)....syukur...... Gambar menunjukkan di dalam Marina Mall dan persekitarannya di waktu petang, senja dan malam.

Sekian dulu buat masa ini....jangan lupa mengikuti jelajah saya seterusnya dari Abu Dhabi ke Dubai.........jumpa di Jelajah 3.