PELAWAT

Ahad, 27 Disember 2015

MALAYSIANA (14.2) BALIK KAMPONG BENTONG PAHANG (2)

Assalamualaikum.    


.....sambungan dari (14.1)


FISH PARADISE
Ternakan ikan air tawar juga sebahagian dari aktiviti yang dijalankan.Ianya dapat menyihatkan badan serta antara sumber makanan harian.


\Bapa metua ( En.Ismail ) sedang menjala ikan di kolam peliharaannya.
Antara ikan yang berjaya dinaikkan
Talapia Merah
Talapia Hitam
Ikan Baung
Penulis bersama bapa metua anak Firdaus, Fatihah dan pekerja
bersama Ikan Patin dan Jelawat yang baru di jala di kolam.


Tanpa diduga metua saya juga mempunyai minat yang sama terhadap ikan. Saya pernah memohon jurusan perikanan di UPM namun mendapat tawaran lain di Universiti lain.Apalagi anak-anak saya secara tak lansung meminati ikan.

Diantara spesis ikan yang dibela ialah Talapia Merah, Haruan, Sembilang, Baung, Patin. Jelawat.Ikan-ikan ini sungguh manis dan sedap dibakar dan masak asam atau tempoyak. Tak hairanlah harga sehidangan di restoran mencecah RM 500.


RONDA-RONDA KAT PEKAN BENTONG
Selepas selesai menangkap ikan saya bersama isteri ke Pekan Bentong untuk mencari rencah bagi kegunaan masakan yang akan di sajikan nanti.

Pekan Bentong banyak meninggalkan nostalgia di antara saya bersama isteri.Kini ianya jauh maju ke depan berbanding mula-mula saya sampai pada tahun 1983.

Pekan ini menjadi popular dan menjadi singgahan kepada Warga Kelantan, Terengganu dan Pahang yang pulang ke kampong terutama musim perayaan dan cuti umum.



Pemandangan di Pekan Bentong
Masjid SULTAN HAJI AHMAD SHAH BENTONG
Bangunan Tabung Haji
Bandar Bentong
Bandar Bentong
Hentian Bas
Hentian Bas Bentong
Hentian Teksi Bentong
Hentian Teksi
AKU DAN BAYANG-BAYANGKU



BALIK KE SHAH ALAM

Genting Highland Skyline



R&R Genting Sepah bangunan baru....grafik nampak...
Terowong  clear...orang balik kampong kot.
Kat Jalan Tengku Abdul Rahman
Ucapan New Year kepada 1 Malaysia 1 Dunia
(Happy New Year To 1 Malaysia 1 World)




Selamat Tahun Baru 2016 Kepada Anda Juga
(Happy New Year To U Too)









Tiada ulasan: